Procesul de producție și distribuție poate fi afectat de diverși factori: dezastre naturale, politici comerciale ș.a. Începând cu 2020, lanțurile globale de aprovizionare s-au confruntat cu probleme fără precedent. Dacă în ultimii doi ani v-a fost greu să găsiți diverse produse care anterior se găseau ușor, atunci știți despre ce este vorba.
În ultimele decenii, producătorii au adoptat tot mai des procesul de producție just-in-time (JIT), cunoscut și ca lean manufacturing, dorindu-și să minimizeze astfel stocurilor, să sporească eficiența și să reducă semnificativ costurile. Companiile axate pe modelul lean manufacturing aleg să producă bunuri „la cerere”, nu să păstreze stocuri. Ele se bazează frecvent pe capacitatea unor firme din alte țări, capabile să producă bunuri la preț redus.
În circumstanțe ideale, modelul JIT funcționează perfect. Totuși, din cauza influențelor geografice, a interdependențelor logistice și a distanțelor de transport, pot apărea numeroase probleme la nivelul lanțului de aprovizionare. În martie 2021 de exemplu, o mare navă de containere a rămas blocată în Canalul Suez timp de șase zile. Consecințele? Livrările au fost întârziate la nivel mondial și venituri de milioane de dolari au fost pierdute.
Conform specialiștilor în economie, problemele legate de aprovizionare vor persista, cel mai probabil, până la sfârșitul anului 2022. Partea bună, susțin experții, este că producția aditivă (AM) are potențialul de a ameliora situația.
Modul în care producția aditivă poate rezolva problemele lanțului de aprovizionare
-
Piesele stricate sau lipsă, necesare pentru fabricație, pot fi imprimate rapid, în doar câteva zile, pentru a menține operațiunile din fabrică pe linia de plutire.
-
Modelele pentru piese pot fi stocate digital și trimise spre imprimare la fața locului (on-site). În acest mod, piesele ajung acolo unde este nevoie de ele, fără timpi de așteptare sau costuri suplimentare de transport.
Metodele tradiționale de fabricație implică un proces mai îndelungat pentru a înlocui fiecare componentă necesară. Uneltele de lucru trebuie create, timpii de livrare pot însemna chiar și luni de zile, iar fabricarea este mereu costisitoare pentru piesele fabricate în volume mici.
Odată cu dezvoltarea tehnologiilor AM, chiar și industrii cum ar fi cea aerospațială, găsesc modalități de a încorpora fabricarea aditivă și a crea piese cu uz final, eficientizându-și procesele de producție. Acest lucru are ca principale beneficii costurile mai mici și dependența mai mică față de lanțurile globale de aprovizionare, din ce în ce mai problematice.
Uneori, este nevoie de o forță perturbatoare pentru a îmbunătăți și remodela peisajul economic. Un exemplu elocvent este furnizat de perioada celui de-al Doilea Război Mondial, când țările din întreaga lume au început să regândească producția, lanțurile de aprovizionare și managementul acestora. E timpul s-o facem și acum.
Rămâneți conectat la tot ce se întâmplă în domeniul tehnologiilor 3D. Abonați-vă la newsletter.